
K-max Racing、シーズン後半戦スタートも、厳しく、課題の残る一戦に
全6戦で行なわれる2017年、FIMアジアロードレース選手権(ARRC)は、シーズンも折り返しとなる第4戦をインドネシアのセントゥール・インターナショナル・サーキットで迎えた。今シーズンからARRCスーパースポーツ600クラスに参戦を開始した、K-max Racingもようやく4戦目となる。
K-max Racingは、チーム代表兼監督の芳賀健輔と、世界選手権43勝を誇り、このアジアロード選手権シリーズへの参戦も今年で3年目を迎える芳賀紀行の兄弟によるチーム。使用するマシンはYAMAHA YZF-R6(ダンロップタイヤ使用)、ゼッケンナンバーは「41」である。
ライダーの芳賀紀行にとっては経験のあるコースである。しかし、チームとしてはまったく経験のないコース。それだけに、データがあり複数台を走らせているチームと比較すれば、大きなビハインドを背負い、厳しい戦いを強いられることは明らか 。それでもスタッフはこのレースに向けてやるべきことをひとつずつ積み重ねて、インドネシア入りをした。
ARRCはアジア5ヵ国を転戦し全6イベント12戦で争われるシリーズで、1イベントで2レースを行なうスケジュールとなっている。この第4戦も8月11日(金)に練習走行が3セッション、12日(土)に予選と決勝レース1、そして13日(日)にレース2が予定されている。レ ースはともにこのサーキット16周での争いとなる。
全長3964m、右コーナーが7つ、左コーナーが4つ、合計11コーナーと6つのストレートで構成されているセントゥール・インターナショナル・サーキット。フラットなサーキットであるが、路面が非常に荒れていることで有名なコースで、昨年と比べれば大き なギャップは少し改善されてはいるものの、やはり舗装の傷みも多く、修正痕も多くところどころにギャップは数多く存在する。
41号車は、走行初日の第一回目の練習走行では、ベストタイムでは1分32秒479で8番手のタイムを記録。しかし、その後のセッションではタイムアップもなくセッション順位は振るわず。ライダーもトルク不足を訴える。それを車体側でなんとか補うも結果に は結びつかないまま走行初日を終えることとなった。
そして翌12日。午前中に行なわれた予選セッションでは、1分31秒116で12番手グリッドからのスタートとなった。レース1は序盤からジリジリと順位を下げてしまい、いったんは16番手まで後退したものの最後まで粘りの走行を続け、14位でフィニッシュ。レー ス2は、序盤で転倒が相次ぎレースは赤旗中断となった。この中断中にスコールが降り出したこともあって、残り9周で再開することとなったが、レース再開時にはまだ雨が落ちており、コースは前半部が部分的に乾いていて、後半はウェット路面という 非常に難しいコンディションでのレースとなった。41号車はリスタートで15番手まで順位を落としたものの、その後は10番手まで順位を上げることに成功。しかし最終ラップで一つポジションを下げ、このレースを11位で完走し、5ポイントを獲得した。
また、前戦のARRC鈴鹿で、芳賀紀行の長男である芳賀瑛大(あきと)が、AP250クラスにヤマハR-25でスポット参戦を果たしたが、このインドネシア戦でも引き続きの参戦となった。今回は、マシンをインドネシア・ヤマハでカスマ選手が使用していたマシンを 調達。鈴鹿でのマシンとは別物、ということで急きょカウルを一部加工しての参戦となった。コースのギャップがひどく手こずっている部分があって、予選は26番グリッドを獲得し、レース1は19位。レース2ではスタート時にエンジンの不調もあり、いっ たんは最後尾まで落ちたものの24位で完走した。
ARRC第5戦はインド・チェンナイ郊外にあるマドラス・サーキットで9月22日~24日に開催となる。


芳賀健輔 | チーム代表兼監督
「今回は、不甲斐ない結果となってしまいました。応援していただいた皆さんには申し訳なく思っています。まだ、レースが終わったばかりで、何が悪くて足りなかったのかを特定できていないので解決策は出てきていないのですが、しっかりデータ を確認して内容を検討し、結果を出せるようにしていきたいと思います。
また、前回の鈴鹿に引き続き、今回も紀行と一緒に瑛大も参戦させました。前回と少し違うバイクで、2回目のセントゥールということでしたが、走行するたびにタイムは上がっていったのですが、もう少し早く(予選のタイミングまでに)タイムを上 げていくことなど、本人の意識レベルをもっと上げていく教育をしていかなければならないと思っています。次戦のインドも走らせたいと思っています。皆さん、紀行とともに瑛大にも、引き続き応援よろしくお願いします」
芳賀紀行 | ライダー
「前回鈴鹿では車体の方向性も見えてきて、シーズン後半で少し巻き返せるかと思ったのですが今回は走り出しからなにをやってもダメで、車体のセットアップも煮詰めきれず、という状態のままレースウィークが終了してしまった、という感じです 。チームの皆で一生懸命やれることはやったんですが…。
レース1では攻めきれず、レース2も雨になったので、ここで一気に前にと目論んだのですが、いかんせんスタートポジションが悪く、雨脚が強くなることもなかったこともあり、前に出ることはできませんでした。
残念ながら、このコースの改修は進んでいないですし、インドネシアではいつもいいことはない、というのが正直なところです。
次回は、走ったことの無いインドのマドラス・サーキットでのレースとなります。インドまでに何ができるか、まだわかりませんが、チーム一丸となってやれるだけのことをやっていきたいと思っています」




















K-max Racing, the start of the second half of the season is also severe, in one remaining game of challenge
In 2017, the FIM Asia Road Race Championship (ARRC), which will be held in all 6 races, greeted the fourth round where the season will also be backed up at the Centur International Circuit in Indonesia.
K-max Racing finally began his fourth race in the ARRC SuperSports 600class from this season.
K-max Racing finally began his fourth race in the ARRC SuperSports 600class from this season.
K-max Racing is a team by brothers Noriyuki Haga , who is proud of team representative and director Kensuke Haga and 43World Championships in the World Championship, and his participation in this Asian Road Championship Series is also in its third year. The machine to be used is YAMAHA YZF-R6 (Dunlop tire is used) and the number number is "41".
For Rider Noriyuki Haga it is a course with experience. However, as a team I have no experience at all.
It is obvious that compared with a team that has data and running multiple units, it is obvious that you can force a tough fight with a big behind. Nevertheless, the staff went to Indonesia one by one to do this race.
It is obvious that compared with a team that has data and running multiple units, it is obvious that you can force a tough fight with a big behind. Nevertheless, the staff went to Indonesia one by one to do this race.
ARRC is scheduled to compete in five Asian countries and compete in all 6events 12races, and it is scheduled to race two races at one event. Also in the 4th round, three practice runs will be held on Friday, August 11th, qualifying and the race 1 on the 12th (Saturday) and the race 2 on the 13th (Sunday) will be scheduled. Both races will be a battle for this circuit on 16 laps.
The Centre International Circuit is composed of a total length of 3964m, a right corner of 7, and a left corner of 4, totaling 11 corners and 6 straights. Although it is a flat circuit, it is a famous course because the road surface is very rough, although the large gap has been improved slightly compared to last year, there are also many bruises of pavement, many correction marks and many others There are many gaps.
In the first practice run on the first day of traveling, No. 41 recorded the eighth fastest time at 1'32"479 at the best time. However, in the subsequent sessions there was no time-up and the session rankings were beaten. Riders complain of torque shortage. I managed to compensate for it on the car body side, but finished the first day of the race without connecting to the result.
And the next 12 days. In the qualifying session held in the morning, the start from the 12th grid was 1'31"116. Race 1 lowered the ranking from the early stage and once retreated to the 16th position, he continued to stick to the end but finished 14th. Race 2 was a series of falls in the early stages and the red flag was interrupted in the race. As the squall came out during this interruption, it was to resume in the remaining nine laps, but it was still raining at the resumption of the race, the course was partly dry in the first half, wet in the second half It was a race with a very difficult condition called a road surface. Although No. 41 dropped its rank to 15th in the restart, after that it succeeded in raising the rank up to tenth. However, I lowered one position in the last lap, finished this race 11th and finished 5 points.
Also, at the ARRC Suzuka in the previous race, Higa Noriyuki's eldest son, Haga Akito played a spot entry race at the Yamaha R25 in the AP250 class, but continued to participate in this match against Indonesia. This time, we procured the machine that Kasuma players used machines in Yamaha Indonesia. It was a different thing from the machine at Suzuka, so the race was partly processing the cowl and it became an entry race. There is a part where the gap of the course is seriously troubled, the preliminary round won the 26th grid, the race 1 is 19th place. In race 2, there was also a malfunction of the engine at the start, and although it went down to the last tail, it finished at 24th place.
The fifth round of ARRC will be held from September 22 to 24 at the Madras circuit on the outskirts of Chennai, India.
Haga Kensuke | Team Representative and Director
"This time it was a bad result, I'm sorry to everyone who cheered and I still have not finished the race and I can not identify what was wrong and missing Although no measures have come out, I would like to confirm the data firmly and examine the contents and make the results available.
Also, following Suzuka last time, Akito also entered the war with Noriyuki this time. Although it was said that it was the second centre in a motorcycle which was slightly different from the previous one, the time went up every time you traveled, but as you go up the time a little earlier (by the qualifying timing) I think that we must educate ourselves to raise their awareness level further. I want to run India in the next race as well. Everyone, please continue to support Akito with Noriyuki. "
Noriyuki Haga | Rider
"At last Suzuka, I saw the direction of the car body at Suzuka and thought that I could rewind a little in the second half of the season, but this time it's no good to do anything from running and the state of the car body can not be boiled down as it is It is a feeling that the race week has ended, although everyone in the team did what he could do hard.
Race 1 could not attack me and race 2 became rain so I thought I was going to be at a stretch in here but the starting position was bad and the rain legs did not get strong, I could not do it.
Unfortunately, the renovation of this course has not progressed, and it is honestly that there is not always good in Indonesia.
Next time, it will be a race at Madras circuit in India which has never run. I do not know yet what I can do by India, but I'd like to work as a team and do what I can do. "



















